STRONA GŁÓWNA
ARTYKUŁY
WYWIADY
AKTUALNOŚCI
INTERNALE
KONTAKT


KOLIBRO - Intranet & BPM Experts
Skutecznie doradzamy
w komunikacji wewnętrznej! KOLIBRO - Intranet & BPM Experts

Słownik ICBPM
Audyt Komunikacyjny - kluczowe narzędzie badawcze
Start, czyli komu i kiedy potrzebny jest intranet?
Dzieląc się wiedzą zyskujemy wiedzę
Minimum 21 korzyści z wdrożenia Intranetu
Jakie są światowe trendy w Intranetach w 2010 roku?
Praca grupowa czyli jak oddzielić ziarno od plew
Działy HR utoną w papierach
Znamy Najlepszych w Intranetach i Komunikacji Wewnętrznej w Polsce!
Portale społecznościowe doceniane przez pracodawców


SharePoint.pl
Intranet Journal
AudytKomunikacyjny.pl
Intranet Road Map
Intranet Organization
Najlepsze intranety

Motywowanie użytkowników intranetu
Autor: Aleksander Sala, Opublikowano: 2008-08-19 17:23:33

Temat motywowania pracowników do używania Intranetu pojawia się w zasadzie przy każdym wdrożeniu i jest tematem rzeka.
Rozpoczynając cykl artykułów o motywowaniu w intranecie postawię pewną tezę. Uważam, że problem z motywowaniem jest naturalnym zjawiskiem, które występuje na granicy potrzeb organizacji i potrzeb pracownika. Otóż, trudno będzie nam motywować w tym obszarze używając argumentów, które odnoszą się jedynie do dobra organizacji. A tak próbowalibyśmy robić szukając dróg zachęcenia pracownika do obecności i aktywności w intranecie w samym tylko doborze tego co ma w nim być, jakie mają być moduły i ich funkcje.

Zupełnie jednak inaczej jawią się te narzędzia kiedy postawimy się na miejscu pracownika i zapytamy ? co ja mam z używania tego modułu? I tak np. moje doświadczenie pokazuje, że kiedy wdrożymy w intranecie przykładowy moduł, niech będzie to ?Elektroniczny Wniosek Urlopowy? i powiemy:
? ?to jest nowy, wspaniały moduł, z którego należy korzystać? to mamy niemal 100 % pewności, że i tak nie będzie korzystał.

A postawmy komunikat inaczej ? czyli metoda, którą nazywam Metodą Ułatwień lub Usprawnień:
? ?to jest nowy moduł, dzięki któremu zawsze będziesz wiedział ile dni urlopu pozostało Ci do wykorzystania w tym roku?
lub
? ?to jest nowy moduł do składania wniosku urlopowego i teraz nie musisz biegać po firmie w poszukiwaniu szefa i jego wolnego czasu z zapytaniem czy w dniach xx-xx-xx - xx-xx-xx możesz wziąć urlop?, narażając się niemal zawsze na odpowiedź przecież szef nie ma kalendarza w głowie i musi sprawdzić kogo ma w tym czasie na urlopie ? od teraz możesz ze swojego komputera złożyć wniosek elektronicznie a Twój szef szybko Ci odpowie ? również elektronicznie?

Inaczej lecz równie skutecznej możemy to zrealizować w Metodzie Jednej Instrukcji lub inaczej Braku Alternatywy. Często obserwuję, że grupa projektowa wdraża wprawdzie rzeczony super moduł ?Elektroniczny Wniosek Urlopowy?, jednakże pozostawia funkcjonującą tradycyjną metodę ?papierowego wniosku urlopowego?. W takim podejściu mamy zagwarantowaną schizofrenię procedur. Kiedy pozostawimy pracownikowi alternatywę, on decyzję podejmie uznaniowo, czyli raz tak a raz tak. Pomijając bałagan w dokumentach i dezinformację - nam przecież chodzi o to, aby pracownik był obecny w intranecie ? zachęćmy go zatem prostotą procedur. Zatem nic prostszego - pracownik nie może pójść na urlop nie wchodząc do intranetu.


Jeśli można coś obejść, to człowiek to obejdzie... (patrz rysunek)

 

Stąd teza, którą chcę postawić: nie to co wdrożymy, zainstalujemy czy udostępnimy w intranecie jest istotne w kontekście jego używania. Kluczem jest to w jaki sposób przeprowadzimy wdrożenie i promocję danego narzędzia/modułu.




Aleksander Sala

Aleksander Sala - wydawca i redaktor INTRANETY.pl, Dyrektor Generalny INTERNALE - Kongresu i Konkursu Intranetów i Komunikacji Wewnętrznej

Praktyk, doradca, trener i wykładowca. Jest jednym z prekursorów i promotorów wdrożeń Intranetów w Polsce oraz realizacji Audytów Komunikacyjnych i Audytów Intranetów.

Jako ekspert Sejmowej Komisji Nadzwyczajnej (2000 -2001), uczestniczył w pracach nad powstaniem "Ustawy o dostępie do informacji publicznej".

Brał udział w ponad stu projektach wdrożeniowych i audytowych w zakresie intranetów i komunikacji wewnętrznej, w tym m.in. dla: TVN, BPH BH, General Electric, Roche Polska, Eurobanku, Kompanii Piwowarskiej, Konica-Minolta, Lindt Polska, Jeronimo Martins Dystrybucja - Biedronka, Leroy Merlin, Rossmann, Orlen Oil, PGE, Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, Ministerstwa Sprawiedliwości, PART i wielu innych.

Autor sprawdzonych metod analityczno-audytowych - Intranet Broad View i Internal Communication Strategy.


KNOW-HOW w działaniu! Jak zdobyć przewagę konkurencyjną dzięki zarządzaniu wiedzą
Jan Fazlagić
The Human Side of Intranets
Jerry W. Koehler (Editor), Thom Dupper, Marvin D. Scaff, Patti Paxson, Fred Reitberger
The Corporate Intranet
Ryan Bernard
The 21st Century Intranet
Jennifer Stone Gonzalez

Copyright (c) intranety.pl | Kontakt